Effektiv styrning handlar inte om kontroll – utan om tillit, ansvar och samspel

Styrelser och ledningsgrupper spelar olika roller – men de har ett gemensamt syfte: att hålla riktning. Ändå ser vi ofta att båda grupperna fastnar i rapportering, detaljfrågor eller rollförvirring.

Enligt en studie från Styrelseakademien upplever över 40 % av VD:ar i ägarledda företag att styrelsen inte tillför tillräckligt strategiskt värde. Samtidigt uppger många styrelseledamöter att de är osäkra på vad som faktiskt förväntas av dem.

Det här pekar på ett grundproblem: styrkedjan fungerar inte.

Styrning fungerar när:

  • det finns tydliga roller och förväntningar,
  • rätt frågor ställs på rätt nivå,
  • ansvar följs upp på ett meningsfullt sätt,
  • det finns tillit mellan nivåerna.

Många av problemen uppstår i gränssnitten. Mellan ägare och styrelse. Mellan styrelse och VD. Mellan VD och ledningsgrupp. När ansvar flyter. När mandat inte är tydligt. När alla springer – men inte mot samma mål.

I praktiken handlar det om att se över:

  • roller och mandat (VEM gör VAD?)
  • forum och arbetssätt (VAR fattas vilka beslut?)
  • kompetens (VAD saknas för att skapa framåtrörelse?)
  • psykologisk trygghet (VILKA vågar utmana och bli utmanade?)

Enligt en metaanalys från MIT Sloan Management Review är det just samspelet – inte enskilda individers kompetens – som i högst grad påverkar styrningens kvalitet i tillväxtbolag.

Bra styrning skapar inte kontroll. Den skapar klarhet, förtroende och beslutskraft.

Styrning är inget man “har”. Det är något man kontinuerligt bygger, tränar och utvecklar – särskilt i organisationer som är i rörelse.

Vill du läsa mer?

  • “How Boards Create Value” – BoardSource
  • “The Social Side of Strategy” – McKinsey
  • “Utveckla din styrelse” – Styrelseakademien